Zaterdag was de VRU 4 jaar actief op Twitter. Onze communicatieadviseurs CoPI staan niet alleen de pers te woord, zij zorgen ook voor de communicatie op Twitter zodat iedereen zo snel mogelijk geïnformeerd is over het actuele nieuws van een incident. Jelle Mulder, Communicatieadviseur CoPI (Coördinatie Plaats Incident) vertelt over zijn beroep:

Werken als communicatieadviseur CoPI
“Nooit gedacht dat ik na het afstuderen aan de HTS aan het werk zou gaan in een vak waarbij ik geregeld diverse radio en TV zenders te woord zou staan. Dat is wel de realiteit, als mijn dienst als Communicatieadviseur CoPI (oftewel CAC: Communicatieadviseur CoPI) begint. In die week draag ik altijd een pikettelefoon bij me, waarvan het nummer bij alle media in Nederland bekend is.vru woordvoerders groep 2015 02

De media
De media maakt gebruik van dit telefoonnummer om vragen over incidenten beantwoord te krijgen. Als CAC'er staan wij 24/7 klaar. Ik kan zowel overdag als ‘s nachts gebeld worden. Je kunt er rekening mee houden dat je om drie uur ’s nachts gebeld wordt door een journalist. Zij willen dan een heleboel zaken over een incident weten. Vooral bij incidenten waarbij woningen worden ontruimd, er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn of een brand met veel rook word ik vaak gebeld door pers.

Informatie ophalen
Ons eerste informatiepunt is de meldkamer. Zij kunnen mij de eerste informatie geven over het incident. Afhankelijk van welke informatie ik verder nodig heb neem ik contact op met verschillende collega’s. Ik bel de Officier van Dienst wanneer ik meer informatie nodig heb over ontruimingen van woningen of het verloop van de brand. Als ik meer informatie nodig heb over een gaslek of een afsluiting daarvan, bel ik met STEDIN. Nadat ik meer informatie heb, beslis ik of ik de pers en het publiek informeer via het Twitter-account van de VRU en misschien zelfs ter plaatse ga.

Journalist te woord staan
Er zijn kleine, middel en grote incidenten. Vanaf een middelincident worden wij standaard door de meldkamer gealarmeerd, maar vaak ook al eerder als zij denken dat het incident interessant voor de pers zou kunnen zijn. En omdat wij regiobreed werken is de kans groter dat wij gealarmeerd worden. Zeker als wij ter plaatse gaan, zijn wij vaak best lang bezig met een incident. Vaak net zo lang als de incidentbestrijders, maar soms ook langer. Het wil wel eens gebeuren dat als alle hulpdiensten weg zijn, ik nog ter plaatse ben of moet terugkomen om toch nog een journalist te woord te staan of om een kort shot voor de TV op te nemen.

Verandering in de functie
De functie is in de loop der jaren veranderd. En dat is al aan de naam te merken. Eerst heette de functie: Operationeel Woordvoerder en nu heet het Communicatieadviseur CoPI. Op het gebied van communicatie is veel veranderd. Eerst communiceerden wij alleen telefonisch met de pers. Tegenwoordig ben je met Twitter ook direct in contact met de bevolking. Dat doen wij best aardig want wij hebben al bijna 10.000 volgers.

Samenwerken met andere diensten
Het is belangrijk om met alle andere diensten die bij een incident betrokken zijn de communicatie goed af te stemmen. Zo stemmen wij met de politie af wie de woordvoering doet bij incidenten met een justitieel na-traject zoals een verkeersongeval. Dan pakt meestal de politie de woordvoering op. Soms vraagt de gemeente ons het woord te doen, waarbij zij de communicatie via de website verzorgen en onze tweets gebruiken.

Drukste weken
Samen met nog 6 andere collega’s doe ik de woordvoering bij de VRU. Ieder heeft 1 week lang piket en staat dan 24/7 paraat. Hoewel ik dit werk heel graag doe, ben ik toch altijd wel blij als mijn piketweek er weer op zit. De piketweken van de Communicatieadviseur CoPI worden als de drukste weken binnen de VRU beschouwd.

Jelle Mulder